Masz pytanie?
Komunikaty

UWAGA RODZICE

Informujemy, iż z powodu braku zapisu wymaganej ilości dzieci oraz w porozumieniu
z organem prowadzącym (Gmina Baranów)
Żłobek oraz Przedszkole „Barankowo”
od 2 września 2019r. będzie czynne
tylko do godziny  16:00

INFORMACJA
W zakładce ogłoszenia dostępny jest harmonogram dyżuru wakacyjnego

INFORMACJA
W zakładce ogłoszenia dostępny jest terminarz rekrutacji w roku szkolnym 2019

NUMER KONTA RADY  RODZICÓW
„BARANKOWO”
Bank: SBL Odział Baranów
Nr rachunku
46 8413 0000 0406 6286 3000 0001

INFORMACJA
W zakładce ogłoszenia dostępna jest klauzula
dotycząca ochrony danych osobowych (RODO)

Nasze filmy
Zdrowo i smacznie

JADŁOSPIS

 

Zachęcamy do zapoznania się z poradami dotyczącymi zdrowego żywienia oraz informacjami o tym, w jaki sposób zachęcamy naszych podopiecznych do prawidłowych nawyków żywieniowych.

Bierzemy udział w programie:

Logo programu Zdrowo jemy zdrowo rośniemy

Opieka zdrowotna

Nasza Pani Położna informuje i radzi, jak dbać o zdrowie i nie tylko!

 

Więcej

Kontakt

Barankowo
ul. Jana Pawła II 2a
63-604 Baranów

tel.: (62) 781 04 18
kom.: 530 080 889

e-mail: sekretariat@barankowo.com.pl

Zapraszamy
od poniedziałku do piątku
od 6:30 do 16:30

Spełniamy standardy

Poradnik żywieniowy dla rodziców

Aby dziecko dobrze się rozwijało fizycznie, emocjonalnie i psychicznie, musi się właściwie odżywiać, a więc trzeba mu dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych i odpowiedniej ilości energii. W naszym Żłobku staramy się by wszystkie posiłki były urozmaicone i chętnie jedzone przez naszych milusińskich.

Dzieci z przedszkola w Barankowie jedzące owoce

Zgodnie z piramidą żywienia posiłki powinny zawierać produkty ze wszystkich grup:

  • produkty zbożowe,
  • warzywa i owoce,
  • produkty białkowe,
  • tłuszcze i cukry.

Produkty zbożowe
Stanowią one główne źródło węglowodanów, które dostarczają organizmowi energii. Zboża to bogactwo składników mineralnych, są w nich: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor. Należy więc wybierać różnorodne produkty, takie jak pełnoziarniste zboża (np. pieczywo razowe i ziarniste, które często zajadają nasze dzieci), kasze gruboziarniste (np. jęczmienna, również serwowana w naszej kuchni) oraz płatki zbożowe (np. owsiane, które wprowadzamy w postaci owsianki na mleku z miodem).

Dziewczynka jedząca surową marchewkę

Owoce i warzywa
To cenne źródła witamin oraz substancji takich jak kwas foliowy czy beta-karoteny. Zawierają także składniki mineralne, np. wapń, potas, magnez, sód. Owoce i warzywa zawierają błonnik pokarmowy, który posiada m.in. zdolność regulowania pracy przewodu pokarmowego, stężenia cholesterolu i glukozy we krwi. Dzieci bardzo chętnie je zajadają, a kuchnia często je serwuje w różnej postaci czy to suszonych owoców, czy też w formie przetworów, np. kompotów owocowych, a także pysznych ciast z owocami i ciasteczek.

Dziewczynka trzymające w dłoniach kawałek pomidora

Produkty białkowe
Białko pełni w organizmie rolę przede wszystkim budulcową oraz informacyjną. Źródłami białka w diecie dziecka to nie tylko mięso, mleko i przetwory mleczne, ale również ryby, jajka i warzywa strączkowe. Mleko i przetwory mleczne to powszechnie znane źródło wapnia, który jest budulcem kości i zębów. Biorąc pod uwagę coraz częstsze alergie na mleko i produkty mleczne, warto je urozmaicać o doskonałe źródło wapnia w postaci: migdałów, sezamu, suszonych owoców, np. moreli, żurawiny, czy orzechów. Mięso jest także dobrym źródłem pełnowartościowego białka, a także witamin z grupy B i żelaza.

Tłuszcze i cukry
Tłuszcze stanowią źródło energii, składnik budulcowy błon komórkowych, nośnik witamin A, D ,E, K. Tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany i rzepakowy) to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Doskonałymi źródłami NNKT są również nasiona i orzechy. W diecie dziecka powinny być powszechnie stosowane nasiona sezamu, słonecznika i pestki dyni ponieważ charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, a nasze dzieci w „Barankowie” chętnie po nie sięgają. Cukry i tłuszcze należą do grupy produktów wysokokalorycznych, dlatego należy ich używać w umiarkowanej ilości, stosując jako dodatek żywnościowy.

Niezbędna do funkcjonowania organizmu jest woda
W jadłospisie dzieci powinna być uwzględniona odpowiednia ilość napojów szczególnie w postaci czystej wody oraz herbat ziołowych, owocowych i naturalnych kompotów. W naszym Żłobku dzieci mają stały dostęp do niegazowanej wody, a przeróżne herbatki i przepyszne codziennie świeżo gotowane kompoty owocowe, urozmaicają i wzbogacają dietę naszych pociech.

Artykuł opracowany na podstawie Poradnika żywieniowego dla rodziców "Zdrowy maluch" Magdaleny Sikoń i Moniki Skowron oraz strony internetowej www.zdrowyprzedszkolak.org.